Kirjan arvo(stus)
Mikä on kirjan oikea hinta? Mistä kirjan arvo muodostuu?

Kirjan arvo(stus)

Tämä aihe on pyörinyt mielessäni koko kesän ajan. Muutamia tarkennuksia lukuun ottamatta kirjoitin tämän mietelmän talteen suuren intohimon vallassa heti tuoreeltaan keväällä. Kun syke tasaantui, aloin harkita asiaa uudemman kerran. Pitkän tauon jälkeen palasin aiheeseen ja koska tunnetila asian suhteen on yhä sama vaikka kiihko onkin tasaantunut, haluan jakaa kokemukseni ja sen herättämät ajatukset kanssasi.

Yrityksen elinehto on kate. Siivu tuotteen hinnassa. Riippuen roolista ravintoketjussa, kate on palkkio tuotekehityksestä tai keksinnöstä, välityspalkkio jakelusta tai markkinaraon tarjoamisesta tai korvaus tehdystä työstä. Katteella maksetaan kaikki muu. Usein kuulee sanottavan (ja tämäkin on omalla logiikallaan totta) että asiakas maksaa viime kädessä kaiken. Tänään löysin asiaan toisen näkökulman:

Tuotekehitysosasto maksaa kaiken asiakkaalta saadulla rahalla, jonka myyntiosasto hankkii.

Tämä pitää paikkansa myös meidän tuotteissamme. Taiteilijat tekevät työtä, jotta kustantajalla ja taittajalla olisi työtä ja syntyy tuote, jonka asiakas haluaa ostaa. Kustantamon osuus on kate. Katteen suuruus on yksi mittari yrityksen menestykselle tai liikeidean nerokkuudelle. Aasinsilta päättyy tähän.

Verkkokauppamme myy uutuusteostamme 18 euron kappalehintaan. Tähän samaan hintaan tarjoamme kirjaa myös yhteistyökumppanimme kivijalkakaupassa ja verkkokaupassa. Kun välikäsiä on enemmän, meidän osaltamme kate on näiden myyntien osalta pienempi. Strategiamme on aina ollut saada laajaa näkyvyyttä, jolloin pienempikin kate kannattaa, koska menekki paranee. Olemme ketterä toimija ja kiinteät kulumme on minimoitu, jotta pärjäisimme markkinoilla, joita suuret ketjut välttelevät. Meillä on kuitenkin sama perusajatus: pyrimme myymään kappalemääräisesti mahdollisimman paljon, jotta pieni kappalekohtainen kate muuttuisi vuoden mittaan hyväksi tulokseksi.

Toinen perusperiaatteemme on usko kirjan pysyvään arvoon. Haluamme julkaista teoksia, joista voi pyytää saman hinnan painoksen alusta loppuun. Kun suuremmat ketjut myyvät nopeasti kiertäviä volyymituotteita, hinta laskee rajusti sen noin kahden vuoden aikana, jonka uutuusteos kaupan hyllyllä viettää ennen päätymistään alennuskoriin, josta sen voi poimia jopa alkuperäisen painokustannuksen alittavalla hinnalla. Sama ajatus toistuu kaikissa tuotteissa, enkä voi sitä moittia juuri muusta kuin kuluttajan opettamisesta kertakäyttöön myös taiteessa. Käytettävissä oleva rahamäärä on useimmilla rajallinen, joten hinta ohjaa kulutustamme vahvasti. Ympäristö, kulttuuri tai muut seikat vaikuttavat meihin kuluttajina monin tavoin ja erilaisin painotuksin.

Vuorossa on mutta.

Kun kirjaamme tarjotaan myytäväksi suurille ketjuille, törmään ongelmaan. Yksikään suuri kirjakauppa ei ota fyysisiä kappaleita hyllyynsä, josta asiakas voisi sen löytää tai ainakin näkisi että mekin olemme olemassa ja olemme tehneet taas työtä taiteen parissa. Sen sijaan tuote on kätevästi verkkokaupan valikoimassa. Kun kirjakaupan asiakas tilaa kirjan verkosta, kustantamo saa tilauksen tukkukaupalta ja niin kirja lähtee matkaan kohti asiakasta. Tämäkin takaa meille näkyvyyttä, josta olen sinänsä tyytyväinen. Toisaalta verkossa olemme yksi kansikuva, nimi ja kappalehinta muiden joukossa, joten näkyvyyden tuoma aito hyöty on meille rajallinen. Samaa periaatetta voisi tietenkin soveltaa hyllynäkyvyyteenkin. Kilpailu on kovaa ja isot toimijat voivat ostaa suurempaa näkyvyyttä (tai kokonaisia kirjakauppaketjuja…)

Kustannus Mäntypuron kirjakaupassa kirja on hinnoiteltu 18 euron asiakasystävälliseen hintaan. Tiedän sentilleen, paljonko jokaisessa kirjassa on katetta. Puhun senteistä, koska niin sanottuja rautakaupan alennusprosentteja en voisi edellä mainitusta hinnasta antaa muuten kuin maksamalla ne suoraan omasta pussistani.

Ymmärrän myös hyvin, että parin kirjan takia ei kenenkään kannata vaivautua, joten ison ketjun intressi on laittaa reilusti katetta välittämänsä kirjan hintaan. Jos kauppa ei käy, se ei ole mistään poissa. Jos kauppa käy, se on sentään vaivan arvoista. Kirjakauppakin on volyymikauppaa kuten litran rasvaton maito tai lastulevystä tehty kirjahylly.

Mutta silti olen vilpittömästi pahoillani jokaisen puolesta, joka ostaa meidän kirjamme ison ketjun verkkokaupasta 42,50 eurolla tai yli 60 eurolla.

Tuollaisella hinnalla taiteilija saisi meiltä todellakin ansaitsemansa osuuden työstään, mutta nyt tilanne on toinen. Välityksen kautta myydyt kirjat ovat meille huonompi ansio kuin suoraan myydyt ja meidän pienemmästä katteestamme maksetaan myös tekijöiden palkkiot.

Älkää ymmärtäkö minua väärin, jokainen välikäsi tarvitsee katetta elääkseen ja maksaakseen kirjakaupan kulut ja henkilökunnan palkat ja eläkemaksut etc. Voittoakin pitäisi syntyä.

Kolminkertainen hinta on silti huolestuttava ilmiö. Vaikka kauppaa ei syntyisi, hinta synnyttää monenlaisia mielikuvia, joihin yhdistyy myös meidän yrityksemme nimi ja taiteilijoidemme nimet. Toivottavasti kukaan ei pidä minua (ainakaan muiden asettamien hintalappujen vuoksi) riistäjänä tai haihattelijana, sillä vaikka kestävään arvoon uskonkin, ei minulla ole pokkaa pyytää tuollaisia hintoja lastenkirjasta, olkoon se kuinka hyvä tahansa.

Jos haluat jotain kotiin vietäväksi tämän luettuasi, olkoon se tapa, jolla olen toiminut pienen ikäni:

Vertaa hintoja ennen kuin ostat. Ja kun ostat, tiedä, mistä maksat.

Kotona Katajanokalla 7. elokuuta 2020

Juho Raunio
kustantaja
Kustannus Mäntypuro

Tutustu meidän verkkokauppaamme tämän linkin kautta.

PS. Kaimahaltiat -kirjamme on esillä Oulun Muusajuhlilla 16.8.2020 klo 14.00 Oulun pääkirjastolla, kun kirjailija Kaisa Halmkrona kertoo kirjan syntytarinan.

Vastaa